lördag 20 oktober 2012

Sotis, en alldeles sann historia

Illustration av Ilon Wikland
Under bokmässan när jag ofokuserat gick och tittade på allt men inget så fick jag se henne, Ilon Wikland. Hon satt där och signerade sin senaste bilderbok Sotis (Brombergs förlag 2012) Jag fick mig en bok signerad och sen glömde jag bort att  jag varit så ofokuserad och trött. Därefter gick jag hem alldeles lycklig.

I berättelsen om lilla katten Sotis är många av oss  hemma i ett välkänt bildspråk. I en magiskt skimrande vardag, som blivit sådan av de mättade färgerna, de mjuka linjerna, hemligheterna som verkar finnas där. Som gör att man vill fortsätta titta.

I Sotis är bakgrunden nästan alltid grön förutom några bilder med stor sorg som delvis eller helt går i blyerts. Det är växtligheten som är i centrum, död, liv, och hemlöshet.  Berättelsen handlar om en flicka vars lilla katt blir påkörd. Men en dag så kommer en ny katt gående, Sotis, och han flyttar hem till flickan.
/ Karin

Inga kommentarer: